Modernizm

Dodekafonizm

:::

Impresjonizm ::: Ekspresjonizm
   Surrealizm :::     Punktualizm
Aleatoryzm

:::

Minimalizm ::: Futuryzm

  Minimalizm - nurt w muzyce współczesnej zainicjowany w latach 60. XX wieku. Minimalizm w muzyce wywodzi się z tych samych źródeł, co odpowiadający mu nurt minimalizmu w innych dziedzinach sztuki, głównie w plastyce. Pierwszy raz terminu "minimalizm w muzyce" dla określenia tego nurtu muzycznego użył w 1968 roku krytyk muzyczny i pianista (tworzący później jako kompozytor minimalistyczny) Michael Nyman w recenzji "The Great Digest" Corneliusa Cardewa dla magazynu "The Spectator".
 
 W swym ideowym założeniu minimalizm odrzuca intelektualnie skomplikowaną i, dla przeciętnego odbiorcy, nieprzejrzystą muzykę współczesną, głównie wywodzącą się z serializmu. Minimaliści odrzucają także ideę powrotu do korzeni muzyki reprezentowaną przez neoklasycyzm i prymitywizm. Zamiast tego tworzą nową estetykę opartą na innych założeniach. Podstawą minimalizmu jest opieranie się na prostocie materiału melodycznego i przejrzystości harmonii oraz redukcji materiału muzycznego, istotne także jest eksponowanie struktur rytmicznych. Choć uważa się, iż nadrzędną cechą minimalizmu jest powtarzalność (repetytywność), w
istocie termin ten należy bardziej odnosić do pojęć estetycznych niż warsztatowych. Minimalizm często czerpie z muzyki kultur pozaeuropejskich, głównie azjatyckich i afrykańskich, które w swych pierwotnych cechach są zasadniczo minimalistyczne. Za najbardziej znanego twórcę muzyki minimalistycznej uważa się powszechnie Steve'a Reicha. Do innych należą np. Terry Riley, Morton Feldman czy Philipa Glass.
 
 Muzyka minimalistyczna silnie oddziałała na muzykę elektroniczną, przede
wszystkim na techno, dając początek minimal techno.
 
 

 


  reich

Reich

 

 

 


© 2007 - 2009 Piotr Paprota, Kuba Sawicki, Marcin Sonnenberg. All Rights Reserved.