Minimalizm - nurt w muzyce współczesnej zainicjowany w
latach 60. XX wieku. Minimalizm w muzyce wywodzi się z tych samych źródeł,
co odpowiadający mu nurt minimalizmu w innych dziedzinach sztuki, głównie w
plastyce. Pierwszy raz terminu "minimalizm w muzyce" dla określenia tego
nurtu muzycznego użył w 1968 roku krytyk muzyczny i pianista (tworzący
później jako kompozytor minimalistyczny) Michael Nyman w recenzji "The Great
Digest" Corneliusa Cardewa dla magazynu "The Spectator". W swym ideowym założeniu minimalizm odrzuca
intelektualnie skomplikowaną i, dla przeciętnego odbiorcy, nieprzejrzystą
muzykę współczesną, głównie wywodzącą się z serializmu. Minimaliści
odrzucają także ideę powrotu do korzeni muzyki reprezentowaną przez
neoklasycyzm i prymitywizm. Zamiast tego tworzą nową estetykę opartą na
innych założeniach. Podstawą minimalizmu jest opieranie się na prostocie
materiału melodycznego i przejrzystości harmonii oraz redukcji materiału
muzycznego, istotne także jest eksponowanie struktur rytmicznych. Choć uważa
się, iż nadrzędną cechą minimalizmu jest powtarzalność (repetytywność), w
istocie termin ten należy
bardziej odnosić do pojęć estetycznych niż warsztatowych. Minimalizm często
czerpie z muzyki kultur pozaeuropejskich, głównie azjatyckich i
afrykańskich, które w swych pierwotnych cechach są zasadniczo
minimalistyczne. Za najbardziej znanego twórcę muzyki minimalistycznej uważa
się powszechnie Steve'a Reicha. Do innych należą np. Terry Riley, Morton
Feldman czy Philipa Glass. Muzyka minimalistyczna silnie oddziałała na
muzykę elektroniczną, przede
wszystkim na techno, dając początek minimal techno.