Modernizm
Punktualizm (z łac. punctum, kropka) - termin określający zarówno
styl jak i technikę kompozytorską w muzyce współczesnej. Punktualizm zwrócił
się do samego dźwięku, jako do naturalnego punktu wyjścia muzyki. Struktura
muzyki punktualistycznej polega na specyficznej organizacji materiału
dźwiękowego i muzycznego, opartej najczęściej na technice totalnego
serializmu. Utwór to zbiór poszczególnych punktów (pojedynczych dźwięków),
różniących się wysokością, rejestrami, dynamiką, artykulacją, wartościami
czasowymi itd., które tworzą jednostki nieskoordynowane żadną ogólniejszą
zasadą formalną. W praktyce twórcy punktualizmu nie byli tak radykalni i nie
komponowali wszystkich swoich utworów jedynie z idealnie oddzielonych
pojedynczych dźwięków. W ich dziełach można odnaleźć tradycyjne motywy czy
wyraźne frazy melodyczne, jednak są one tak dalece przetworzone (rozrzucone
po wszystkich rejestrach, zmienione pod względem dynamiki czy barwy oraz
gęsto poprzedzielane pauzami), że w odbiorze nie ma praktycznie możliwości
uchwycenia większych całości. Poszczególne dźwięki stały się obce względem
siebie i pozbawione związków. Daje to słuchaczowi szczególny rodzaj
przeżycia estetycznego zamiast tradycyjnych ciągłych fraz melodycznych,
harmonijnych i rytmicznych o wyrównanej barwie, dynamice i tempie (czyli
konwencjonalnych sposobów formalnych stosowanych w muzyce), słuchacz odbiera
rozproszone, migotliwe punkty dźwiękowe. Brak asocjacji pomiędzy dźwiękami
powoduje bezskojarzeniowe odbieranie muzyki, dźwięki stają się odrębnymi
punktami wrażeniowymi, a ich struktura pozostaje dla słuchacza nieuchwytna.
Rezultaty techniki punktualistycznej są więc ważniejsze niż sama struktura
utworu. Prekursorem punktualizmu był Anton Webern. Jego muzyka, oparta na
niespotykanym wcześniej różnicowaniu szczegółów na niewielkich odcinkach
czasowych i kierująca uwagę odbiorcy na pojedyncze dźwięki, wywarła wpływ na
twórczość młodej generacji kompozytorów. Dlatego styl punktualistyczny
nazywany jest często postwebernizmem lub neowebernizmem. Najbardziej znani
reprezentanci punktualizmu to Karlheinz Stockhausen i Pierre Boulez
Karlheinz Stockhausen
|
© 2007 - 2009 Piotr Paprota, Kuba Sawicki, Marcin Sonnenberg. All Rights Reserved.